Het tijdstip wordt later bepaald | De locatie wordt later bepaald

Workshop 1 Wat werkt als je samenwerkt

Wat werkt als je samenwerkt? Onder begeleiding van Hanneke Tuithof ga je aan de slag met de waaromvraag van het Mens- en Maatschappijonderwijs. Wat is jouw visie, wat betekent dat voor de samenwerking en welke rol heeft didactiek daarbij?
Workshop 1 Wat werkt als je samenwerkt

Time & Location

Het tijdstip wordt later bepaald
De locatie wordt later bepaald

About The Event

Wat werkt als je samenwerkt?

Als je samenwerking tussen de mens- en maatschappijvakken wilt vormgeven op je school dan kun je veel keuzes maken. Een visie op het vak vanuit het perspectief op vakdidatiek kan je helpen om inzicht te krijgen in welke inhoudelijke keuzes je kunt maken en om deze keuzes te verantwoorden. In deze workshop verkennen we wat er nodig is om de samenwerking tussen Mens- en Maatschappijvakken vorm te geven. Er wordt theorie gegeven over de randvoorwaarden voor goede samenwerking. We bespreken onze eigen visie op onderwijs en de Mens- en Maatschappijvakken en analyseren  voorbeelden met elkaar. 

Opbouw workshop:

1. Vakdidactische kennis als perspectief op samenwerking tussen vakken

2. Wat leren we van uitkomsten praktijkonderzoek

3. Samen werken aan opdrachten

4. Praktische suggesties

Lees ook 'Wat werkt als je samenwerkt'.

Over Hanneke Tuithof

Hanneke Tuithof (1967) is vakdidacticus geschiedenis bij de Universiteit Utrecht en was van 2017 tot 2020 lector didactiek van de gammavakken bij Fontys Hogeschool in Tilburg. Zij leidt docenten op, geeft nascholing en begeleidt onderzoek van docentenopleiders en studenten. In 2017 promoveerde ze op een onderzoek naar de vakdidactische kennis - ontwikkeling van geschiedenisdocenten. Ze doet nu onderzoek naar de didactiek van de gammavakken. Ze was voorzitter van de commissie die de omschrijving voor het geschiedenisexamen havo/vwo vanaf 2021 heeft opgesteld. Ze is adviseur van het Ontwikkelteam Mens- en Maatschappijvakken in Curriculum.nu. Aan de UU is ze opgeleid als historica en daarna werd ze geschiedenisdocent in het voortgezet onderwijs.

Share This Event